سفارش تبلیغ
صبا ویژن





























ورد سحری

سلام
نتیجه امتحان رو دادند و من قبول شدم . به همین سادگی... به همین خوشمزگی !
ولی هنوز شروع به خوندن برای مرحله بعد نکردم . تنها هنرم این بوده که فایل صوتی چند جزء قرآن رو ریختم روی موبایلم و در اوقات فراغت گوش می دم . بذارید از انواع قراء براتون بگم .

شهریار پرهیزگار
معمولا هر کس شروع به حفظ قرآن می کنه در وهله اول سراغ نوار استاد شهریار پرهیزگار میره . در انواع نوار و سی دی به وفور همه جا یافت میشه . انواع نغمات قرآنی رو روی آیات پیاده کردند و دل نشین هست . من حدود 20 جزء رو با نوار ایشون حفظ کردم . اون قدیما که ام پی تری و سی دی به این عظمت نبود اول یک بار دو صفحه ای که باید حفظ می کردیم رو با نوار گوش می‏دادم و بعد آیه آیه می شنیدم و تکرار می کردم و ترجمه را میخواندم و بالاخره حفظ می‏شدم .
البته همه دوستام از نوار قرآن برای حفظ استفاده نمی کردند اما مزیتی که حفظ قرآن همراه با نوار داره اینه که حفظ رو روون می‏کنه و تا حدودی در صوت و لحن و تجوید موثره .
خلاصه این جناب پرهیزگار با اینکه نوارهاشون مثل نقل و نبات بین حفاظ می چرخه اما ایرادی که برخی بزرگان و من جمله من! به نوارهاشون می‏گیرن اینه که با لحن فارسی می‏خونن . این اشکال وقتی بیشتر هویدا می‏شه که نوار قراء عرب زبان را شنیده باشیم .

محمد صدیق المنشاوی
که بین خودمون منشاوی خالی صداش می‏کنیم از قراء مصری هستند . برای مسابقات مدرسه جزء سه و چهار رو با نوار ایشون مسلط کردم . بیشتر از همه نغمه صبا که نغمه ای محزون هست رو روی آیات پیاده کردند . علما متفق القول نظرشون اینه که از نظر تجویدی فوق العاده هستند ولی شاید برای تازه کارها کمی یکنواخت باشه .

ایوب طه
در مورد شخص ایشون اطلاعاتی ندارم . ایوب صداش می‏کنیم . جاهایی شنیدم میگن دکتر ایوب طه . نوار دو سه جزءشون رو دارم . آیات اولیه سوره اسراء را زیبا خواندند . ظاهرا عرب زبان هستند و با سرعتی تندتر از منشاوی و کندتر از پرهیزگار می‏خونن . برای مرور آیات خوب هست .

عبد الرحمن سدیس
متخلص به سدیس . امام جماعت مسجد الحرام بودند. قرائات ایشان بر روی نوار و سی دی و قرآن دیجیتالی در عربستان به وفور هست و در ایران هم کم نیست . مشخصه قرائتشون سرعت،دقت،مهارته . اجزاء مختلفی رو با قرائت ایشون گوش دادم . عموما هر موقع سرعت برام اولویت داشته . مکه که مشرف شده بودیم یک  بار نماز جماعت مسجد الحرام را به امامت ایشان خواندم . خیلی جالبه در نماز جماعت صوت قرآنی را بشنوی که بارها در کشور خودت به نوارش گوش دادی و باهاش قرآن رو زمزمه کردم . از دور دیدمشون . یک شیخ عرب تقریبا کهنسال .

عبد الله بصفر
از  توی سی دی صبا ( قرآن مخصوص کودکان ) کشفشون کردم . از هر کس پرسیدم اطلاعاتی در موردشون ندارند . سوره صافات رو با نوار ایشون حفظ کردم . تمام زیر و بم های این سوره رو با نوار ایشون حفظم و شاید حتی بیش از آیات این سوره الحانش رو حفظ کردم . البته الحانی که متناسب با متن آیه هست . مثلا آیات بهشت و بهشتیان همراه با شادی و جهنم و جهنمیان با خوف و غضب هست . تقریبا تند می خونند . صداشون کمی شبیه سدیس هست .

شاطری
سر و ته اسمشون رو نمی‏دونم . یک قاری مصری که حتی در سی دی ضحی که زندگینامه قراء رو نوشته اطلاعاتی در موردشون نیست . نسبتا تند می خونن . میگن که اصول تجویدی رو زیاد رعایت نکردند اما صدای خیلی خاصی دارند . صدایی ملیح و دل نشین که آدم دلش می‏خواد تا ته قرآن رو باهاش گوش بده . ظاهرا بعد از پرهیزگار و منشاوی بیشترین رویکرد به نوارهای ایشون هست . فایلهای صوتی که در موبایلم ریختم قرائت شاطری هست .

مشاری بن راشد العفاسی
معروف به مشاری راشد . از قراء گمنامی که با تلاش دوستان کشفشون کردیم . البته یک توضیحی عرض کنم که در بین دوستان اهل تسنن نوعی از نماز رایج هست به نام نماز تراویح . نمازی که در ماه مبارک رمضان خوانده میشه، در هر  روز در نماز یک جزء قرآن رو می خونن و در کل ماه مبارک کل قرآن رو ختم می کنن . چون این نماز به جماعت خوانده می شه در آخر ماه یک سری کامل قرائت قرآن به دست میاد که نوارهای مشاری راشد هم از این دست هست و البته خیلی امام جماعات دیگه ای هم هستند که هنوز کشفشون نکردم . نوارهای ایشون رو در سفرهایی که خانواده و دوستان به مکه داشتند تهیه کردند و به مرور تقریبا سری کاملی از نوارها شده . بعدا یک سی دی قرائت کل قرآنشان را خریدم . آیات را با حسی عمیق، لحنی عربی و سرعتی مناسب می خونن . یکی از قرائات سوره ابراهیمشان هست که وقتی به آیات عذاب می‏رسن بین قرائت گریه می ‏کنن و آیه رو چند بار تکرار می‏کنن که خیلی تاثیر گذاره . سوره‏های ابراهیم، طه،حجر و ... با صدای ایشون در ذهنم نقش بسته . از نظر تجویدی نمی‏دونم دقیقا در چه سطحی هستن اما قرائتشون رو خیلی می‏پسندم .

بسیار قاریان دیگه ای هستند که یا من نمی شناسم یا قرائت می خونن نه ترتیل (البته این اصطلاح رایجش هست برای توضیحات بیشتر به پاورقی مراجعه کنید* ) قرائی همچون عبد الباسط محمد عبد الصمد، محمد جبرئیل، مصطفی اسماعیل،خلیل الحصری، مصطفی غلوش و ... . لینک فوق العاده ای پیدا کردم که می‏تونید در اینجا قرائت‏های زیبا و متنوعی رو بشنوید . یک کلیک
پیامبر فرمودند برای هر چیزی آرایشی هست و آرایش قرآن صوت نیکو هست . و هم چنین فرمودند قرآن را با صداهای خود زینت دهید که صوت نیکو بر زیبایی قرآن می افزاید . و سفارش کردندکه قرآن را با آهنگ و لهجه عربی بخوانیم . چون قرآن بهترین کلامها هست پس باید با زیباترین اصوات خوانده بشه . اما نباید کند و کاو در قرائات قرآن برامون اصل بشه و  ما رو از اصل کلام منحرف کنه . مهم اینه که :

فاقروا ما تیسر من القرآن قرائت قرآن


* قرائت قرآن با توجه به سرعت اون به روش‏های تحقیق، تحدیر و تدویر امکان پذیر هست و در هر سه روش اصول ترتیل باید رعایت بشه . ترتیل یعنی خواندن قرآن به صورت منظم و شمرده که حروف و کلمات صحیح ادا شوند، همراه با تدبر در معانی آیات .
1- قرائت تحقیق : یعنی خواندن قرآن با حداکثر آرامش برای آموزش قرآن و فراگیری قواعد تجوید . معمولا برای آموزش صحیح قواعد تحوید و لهجه اصیل قرآن به کار می‏ره و اگر با توجه به معانی آیات باشه تاثیر بیشتری در شنوندگان خواهد داشت .( در اصطلاح بهش قرائت می‏گن)
2- قرائت تحدیر : یعنی خواندن قرآن با سرعت به شکلی که در رعایت قواعد تجوید، خللی وارد نشود . معمولا در نمازهای مستحبی و مرور آیات توسط حفاظ استفاده می‏شه .
3- قرائت تدویر : یعنی  خواندن قرآن در حالتی بین تحقیق و تحدیر . این همان روشی هست که امروزه بین قاریان به ترتیل مشهور شده .
از کتاب روانخوانی و تجوید قرآن کریم، علی حبیبی،محمد رضا شهیدی


نوشته شده در سه شنبه 86/5/9ساعت 9:34 صبح توسط سحر| نظرات ( ) |